خرید پمپ سانتریفیوژ در تهران از مک پمپ ایران

خرید پمپ سانتریفیوژ در تهران

در این مقاله از مک پمپ ایران درباره خرید پمپ سانتریفیوژ در تهران تلاش کرده ایم تمامی اطلاعات مربوط به این پمپ ها را برای شما گردآوری کرده باشیم تا خریدی هوشمندانه را برای شما در پی داشته باشد ، پس همراه ما باشید تا در همین ابتدا با پمپ های سانتریفیوژ آشنا شویم و بعد از آن مزایا و معایب را بررسی کنیم ، پمپ سانتریفیوژ نوعی پمپ می باشد که در انتقال و پمپاژ انواع مایعات کاربرد دارد. نام دیگر پمپ سانتریفیوژ، پمپ گریزازمرکز است؛ زیراکه این پمپ بر اساس قانون گریزازمرکز کار می‌کند. سیال وارد مرکز پمپ و همچنین بخش مرکزی پره‌های پروانه می‌شود. به علت کم شدن فشار در ناحیه مرکزی، پره‌های پروانه با کمک الکتروموتور شروع به چرخش می‌کنند و سیالتی که در بین این پره‌ها قرار داشتند نیز بعد از چرخش پروانه شروع به حرکت دورانی می‌کنند.به دلیلی قانون گریزازمرکز که این پمپ‌ها با آن کار می‌کنند، سیال به بخش خارجی پرتاب می‌شود. مجرای خروجی پمپ سانتریفیوژ طراحی خاصی دارد که این طراحی سبب می‌شود تا انرژی جنبشی موجود در سیال به انرژی پتانسیل تبدیل شود و از این انرژی پتانسیل جهت بالابردن فشار سیالات استفاده خواهد شد.

پمپ‌های سانتریفیوژ انواع مختلفی دارند. این پمپ‌ها می‌توانند یک یا چندطبقه باشند. بر اساس تعداد طبقات و اندازه موتور تقسیم‌بندی می‌شوند. نصب پمپ گریزازمرکز می‌تواند به شکل افقی یا عمودی باشد. پروانه‌ها قابلیت تراش دارند و می‌توانند جریان شعاعی و یا مختلط داشته باشند. نحوه اتصال محفظه طبقاتی که جریان در پمپ‌ها به شکل شعاعی است به کمک بست‌ها است و اتصال محفظه در طبقاتی با جریان مختلط به کمک پیچ‌های دو سر است.

همچنین در نظر داشته باشید برای خرید پمپ های سانتریفیوژ از مک پمپ ایران از فروشگاه ما دیدن فرمایید.

کاربرد پمپ سانتریفیوژ

ﺻﻨﺎﻳﻊشیمیایی و نفت
ﻛﺎﻏﺬ ﺳﺎزي
ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻏﺬاﻳﻲ و ﻟﺒﻨﻴﺎت
ﻓﻠﺰات ﻣﺬاب
آب و ﻓﺎﺿﻼب
تقریبا هر مایعی با ویسکوزیته پایین را می توان توسط پمپ سانتریفیوژ پمپاژ کرد

انواع پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ را بر اساس پارامتر های زیادی میتوان دسته بندی کرد. از جمله تعداد طبقات، نوع پروانه، تعداد تیغه ها. در زیر سه مورد از رایج ترین دسته بندی های پمپ های سانتریفیوژ آورده شده است.

دست بندی بر اساس محور پمپ

راستای قرار گیری محور پمپ، نوع آن را مشخص میکند.

عمودی: این پمپ گریز از مرکز به گونه قرار میگیرد که محور آن به صورت عمودی است
افقی: در مدل افقی پمپ گریز از مرکز محور پمپ به صورت افقی قرارمیگیرد.

دست بندی براساس جهت ورود خروج سیال

جریان محوری: در این مدل جهت ورود و خروج سیال با یکدیگر موازی هستند. یعنی سیال به صورت موازی با محور وارد شده و موازی نیز خارج خواهد شد
جریان شعاعی: دراین مدل جهت ورود و خروج سیال به یکدیگر عمود هستند. یعنی سیال به صورت موازی با محور وارد شده و عمود برآن خارج میشود
جریان مختلط: دراین نوع از پمپ های گریز از مرکز، ورود و خروج سیال به صورت مایل نسبت به یکدیگر قرار دارند

دسته بندی براساس مکش ایمپلر

تک ساکشنه (single suction)
دو ساکشنه (double suction)

معایب پمپ سانتریفیوژ

به دلیل مقاومت مغناطیسی مقداری اتلاف انرژی وجود دارد.
بار سنگین غیرمنتظره ممکن است باعث لغزش اتصال شود.
ذرات آهنی موجود در مایع هنگام استفاده از درایو مغناطیسی مشکل ساز هستند. این به این دلیل است که ذرات در پروانه جمع می شوند و پس از مدتی باعث توقف پمپ می شوند.

مزایای پمپ سانتریفیوژ

می تواند مایعات خطرناک را پمپ کند.
تلفات اصطکاکی بسیار کمتری دارد.
تقریبا هیچ صدایی ندارد.
راندمان پمپ گریز از مرکز نسبت به بقیه پمپ ها بالاتر است.
حداقل سایش را نسبت به دیگر پمپ ها دارد.
به دلیل فاصله بین محفظه پمپ و موتور، انتقال گرما بین آنها وجود ندارد و همچنین آب نمی تواند وارد موتور شود.

اجزای تشکیل‌دهنده الکترو پمپ سانتریفیوژ (گریز از مرکز)

بخش الکتریکی پمپ الکتروپمپ نامیده می‌شود و بخشی که الکتروموتور را به شفت پمپ اتصال می‌دهد کوپلینگ است. برینگ‌ها در محفظه یاتاقان قرار می‌گیرند. بخش دیگری به نام مکانیکال سیل وجود دارد که آ‌ب‌بندی پمپ در این بخش انجام می‌شود. در مجموع مکانیکال سیال جداسازی است که سیالی که پمپاژ شده را از بخش مکانیکی پمپ جدا می‌کند.

اجزای اصلی در پمپ گریزازمرکز پروانه، تیغه و حلزونی است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. پروانه‌ها انرژی اولیه را برای حرکت سیال ایجاد می‌کنند. پروانه پایه‌ای می‌تواند به شکل مارپیچی و یا توربینی دیده شود. در پمپ‌های صنعتی گاهی اوقات جهت ایجاد انرژی اولیه از دستگاه انتقال نیرو و موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود.

 

البته از منبع‌های دیگری هم برای تأمین این انرژی استفاده می‌شود مثل توربین‌‌های بخاری، گازی و انبساطی و همچنین آسیاب‌های بادی. پروانه توربینی سرعت حرکت سیال را به‌آهستگی کاهش می‌دهد که به‌این‌ترتیب هد سرعت تبدیل به هد فشار می‌شود. پروانه مارپیچی تیغه پخش‌کننده ندارند ولی محفظه‌ای به شکل حلزون، تیغه‌ها را محاط کرده است.

نوع مارپیچی به‌خاطر ظرفیت بالا و هد پایین معمولاً ترجیح داده می‌شوند اما بسته به آن که کاربرد دستگاه چیست، نوع پروانه را انتخاب می‌کنند. بخش بعدی تیغه است. انتقال سیالات به بخش خروجی پمپ به کمک تیغه انجام می‌شود. این بخش، انرژی جنبشی که همان سرعت است را به انرژی پتانسیل یا فشار تبدیل می‌کند. تیغه‌ها نیز به شکل صاف و مارپیچ وجود دارد.

منحنی هد و دبی پمپ سانتریفیوژ

در پمپ‌های سانتریفیوژ هد و دبی موضوع مهمی است و این دو رابطه معکوسی نسبت به هم دارند. یعنی با کاهش دبی هد زیاد می‌شود و بالعکس. این منحنی می‌تواند اشکال گوناگونی داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

منحنی می‌تواند از نوع صعودی یا rising باشد؛ یعنی هر چه هد افزایش پیدا کند. دبی به طور پیوسته کاهش می‌یابد.
می‎تواند نزولی یا drooping باشد و این به آن معناست که حداکثر هد در نقطه‌ای که دبی صفر است اتفاق نمی‌افتد.
منحنی تیز یا steep به منحنی‌ای گفته می‌شود که تغییرات حد بین نقطه دبی صفر باشد و نقطه حداکثر بازدهی پمپ زیاد است.
منحنی تخت یا flat نوع دیگری از منحنی‌ها است. در این نوع منحنی تغییرات هد نسبت به تغییرات دبی کم است و در بخش‌هایی از منحنی هد تقریباً ثابت دیده می‌شود.

stable یا منحنی پایدار به منحنی‌ای گفته می‌شود که همیشه در آن به‌ازای هد، دبی موجود است. در این منحنی اگر از هر هدی خطی موازی با محور رسم کنیم فقط یک تقاطع با منحنی خواهد داشت.

منحنی دیگر، منحنی ناپایدار یا unstable است که در این منحنی اگر از هر هد دلخواه خطی به‌موازات محور بکشیم؛ ممکن است در بیش از یک نقطه با منحنی تقاطع داشته باشد و این به آن معناست که برای هد بیش از یک دبی وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × = نُه